Digital markedsføring

Hvorfor bruker ikke Apple sosiale medier?

I løpet av studieløpet på Høyskolen Kristiania har jeg alltid hørt fra forelesere og forretningseiere og lest artikler om sosial mediers positive innvirkning for bedrifter. Mange store selskaper benytter seg av sosiale medier som kanal for å presentere sitt innhold for sine følgere.  Samsung, Google, Facebook, Amazon, Alibaba er eksempler på store selskaper som bruker bildedelingsplattformen Instagram og har sine egne Facebook sider. De er også veldig aktive med å presentere og levere innhold til sine følgere.

 

Også har vi Apple. Kanskje verdens største og mektigste selskap som har muligheten til å bygge og forme fremtiden til generasjoner fremover. Til tross for denne fremtredende posisjonen som Apple har, så er de ikke så veldige aktive på sine sosiale medier. De legger ut bilder på Instagram som er tatt fra mobilen deres, men ikke noe mer enn det. På Facebook har de ikke et innlegg som promoterer deres egne produkter, bare seks bilder.  Men hvorfor? Hva er greia med at Apple alltid går i motsatt retning av det som er” best” for forretningen deres?

 

Apple er et selskap som ønsker kontroll og konsistens på nesten alle fronter. De stiller høye krav for sine forretningspartnere og merkevaren har hatt et konsistent og tydelig budskap og klar identitet.

Jeg tror det aller første man bør vite om sosiale medier er at det er en kanal som har to viktige fordeler: 1. Feedback & 2. Salg

 

Feedback

Apple er den kule typen i klassen din som ikke hører på lærere og andre eksperter og som går sin egen vei. Likevel briljerer han. Feedback har egentlig ikke vært Apples bekymringsområde. Sosiale medier er en plattform som åpner for toveis kommunikasjon mellom bedrift og kunde. Det betyr egentlig at kunder kan nesten skrive hva de vil om produktet deres, kundens opplevelse eller kundens misnøye på Facebook siden deres. Apple har også utrolig mange hatere, så å gi muligheten til å legge ut offentlige kommentarer på siden deres, skaper bare støy. Så det de egentlig gjør at de eliminerer plattformer som tillater toveis kommunikasjon slik at deres budskap blir klart og tydelig for kundene sine.

Tenk på denne måten her, du er i et rom med utrolig mange mennesker som lager støy, hvordan skal du få frem budskapet ditt på en klar og tydelig måte? Eliminer det som lager støy og få frem budskapet ditt. Det har Apple gjort med sosiale medier.

 

 

Salg

Facebook er en flott kanal for å drive trafikk til nettbutikker og for annonser. Man kan også segmentere kundene sine slik at man tilpasse sine reklamer for ulike segmenter med bedre avkastning. Men Apple praktiserer ikke denne måten å drive salg på. Hvis du ikke skjønte det, så er Apple et eksklusivt merke og en Premium vare. Men i Apples øyne er ikke Facebook en kanal som gir kundene en følelse av eksklusivitet. De vil at du skal gjennom nettbutikken eller deres fysiske butikk og oppleve deres ønskede kundeopplevelse. De vil heller bruke enorme mengder med penger på store reklametavler på travle områder, fordi ifølge Apple så bidrar det til å opprettholde eksklusiviteten.

 

Grunnen til Apple ikke benytter seg av sosiale medier som mange andre store selskaper, er at de ønsker å eliminere toveis kommunikasjon for å få fram et klart og tydelig budskap. I tillegg ønsker de å opprettholde en viss eksklusivitet fra markedsføringen til kjøpet.Men jeg tror virkelig Apple er en av de få som praktisere denne strategien på grunn sin store fanbase og engasjementet blant sine følgere. Tviler sterkt på at ”vanlige” merker som klesmerket Stormberg eller LG kan møte markedet på denne måten.

 

Følg med videre på bloggen hvor jeg vil skrive om hvordan bedrifter, partier, enkelt individer og til og med byer bruker teknologi.

 

 

 

 

 

One thought on “Hvorfor bruker ikke Apple sosiale medier?

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *