Digital markedsføring

Hvordan sosiale medier kan forbedre byutvikling

Som en Oslo gutt, jeg lagt merke til den raske utviklingen denne byen har hatt i løpet av årene. Mange flytter inn til Oslo, mange reiser til Oslo som turister. Det virker som Oslo har mange spennende prosjekter på gang.  Nye spennende boligprosjekter og områder som Sørenga eller offentlige områder som Vippa som ønsker å knytte sammen ulike matkulturer til et område, og mange andre spennende prosjekter. Så en konsekvens av denne utviklingen bør man bygge ut en infrastruktur som sørger for en effektiv flyt av store mengder med mennesker eller hvordan man skal distribuere viktig informasjon i nærområdet. Denne byplanleggingen trenger ideer og perspektiver fra politikere, arkitekter, ingeniører og ikke minst, innbyggere. Hvordan en by skal utbygges er ment for innbyggere, så hvorfor ikke involvere de? Her er grunnene til at en byutvikling kan forbedres gjennom sosiale medier

 

Sosiale medier kan føre til økt kommunikasjons aktivitet mellom begge parter

Photo by Paul Bence

Som jeg nevnte i forrige bloginnlegg, så er sosiale medier en plattform som åpner mulighetene for feedback. Sosiale medier som Facebook eller Instagram gir innbyggere muligheten til kunne være med på planleggingsprosessen. Man kan skape engasjement blant interessenter/følgere i nærområdet. Begge parter vil bidra med å samarbeide, skyte inn forslag på for eksempel hvordan det kan forbedre flyt av mennesker eller gi innsikt på hvordan ulike områder i Oslo blir brukt av lokalfolkene. Gjennom disse plattformene kan partene i diskusjonen bidra med innovasjon eller kreative løsninger. Istedenfor å holde” åpen dag” på skoler eller andre institusjoner, så kan du nå ut til flere mennesker gjennom disse kanalene. Dette sparer tid og penger.

Gjennom disse kanalene kan innbyggere uttrykke deres meninger og ideer om målsettingen og visjoner. I tillegg kan også myndighetene, gjennom sosiale medier presentere den endelige målsettingen og visjonen.

Målet med implementering av sosiale medier er vel å gjøre beslutninger mer gjennomførbare og akseptable for målgruppen.

 

Sosiale medier kan hjelpe oss med å forstå byer.

Photo by Louis Amal

 

Det å forstå hvordan dynamikken i byen foregår kan være fordelaktig for ulike mennesker som er involvert i byplanlegging, myndigheten, forretningseiere og lokalfolkene. Sosiale medier som Instagram eller Twitter kan legge fra seg digitalespor kalt for Geotags. Dette sporet åpner mulighetene for byplanleggere, sosiologer eller myndigheten til å forstå hvordan byer blir ”brukt”. Igjen, så vil dette spare tid og penger. Men hvis vi skal være spesifikke, hvordan kan disse dataene bli brukt? Vel, man kan bruke disse dataene for å forstå hvordan områder blir faktisk blir brukt av mennesker. Hvor lenge befinner de seg i området, når på dagen befinner de seg der? Kombinert med andre analyseverktøy så kan man se på omsetningen på området og kanskje trekker tråder?

 

Men det er også visse begrensinger med disse type dataene og det er også en omfattende prosess å implementere en slik sosial media strategi. Hvis du vil vite mer om hvordan man kan sette opp en sosial media strategi for ditt prosjekt, så ta kontakt med meg!

E-post: Zachary0797@hotmail.com

Mobil: 93241829

Kilder:

https://www.ssb.no/befolkning/statistikker/flytting/aar

http://civitas.eu/content/use-social-media-involve-citizens-urban-mobility-projects-and-city-planning

 

Embed This Image On Your Site (copy code below):

2 thoughts on “Hvordan sosiale medier kan forbedre byutvikling

  1. Hei Zachary, og gratulerer med ny status som blogger!
    Jeg har lest de to første innleggene dine også og inntrykket du etterlater deg er at du skriver godt, i det første tar du utgangspunkt ipersonlige meninger og synspunkte, mens du videre ser på mer «faglige» utfordringer og muligheter. Det er forskjellige måter å skrive blogg på, og det er fint at du tester ut dette 🙂
    Sosiale medier er arenaer for kommunikasjon og samhandling og derfor godt egnet til for eksempel å gi innspill i deler av planprosesser, for eksempel knyttet til areal- og byutvikling.
    Det er mange måter å bruke data på, både geo-spor som viser hvordan folk beveger seg i byrommene, noe som kan brukes til å planlegg hva slags tilbud en skal kunne finne ulike steder mm.
    Det er fint at du ikke skriver for lange innlegg og at du er rimelig konsentrert om ett tema i hvert av blogginnleggene, dersom hensikten din ikke er å lage en oversikt over noe da….
    Du kan se litt på struktur på sidene, om du kan få tekst til å flyte rundt bilder, slik at sidene blir litt «penere» på skjermen. Du må gjerne også lage en liten beskrivelse av deg (og gjerne bilde) som du legger på alle sidene, slik at vi blir litt kjent med deg når vi kommer inn på bloggen din. Siden der du presenterer deg selv kan ha mer dybdeinformasjon, og gjerne også en video.
    Bra start, hilsen fra Arne

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *